De aardlekschakelaar springt uit als ik een klok op mijn buitenverlichting zet. Ook een andere klok geprobeerd...hetzelfde. Zonder klok werkt het wel.

Ik heb de klok jaren zonder problemen op mijn buitenverlichting gehad. Nu moet ik iedere keer 's avonds de stekker insteken. Wat kan er aan de hand zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6.7K

Het beste antwoord

Een aardlek schakelaar reageert alleen op verschil tussen de stroom die via stopcontact polen aan- en afgevoerd wordt.
Als er een verschil is wil dat zeggen dat er stroom afvloeit naar aarde, zelfs als er geen geaard stopcontact gebruikt wordt.

De meeste aardlekschakelaars die je in een gewoon huis tegenkomt schakelt af bij een foutstroom van 30 mA,
terwijl ze een doorlaat van 40 A toestaan. (en in geval van lekstroom ook veilig afschakelen)
Dit type schakelt niet af op piekstromen, daar zijn de zekeringen of automaten voor.

Bij moderne groepenkasten zitten ook wel gecombineerde automaten/aardlek schakelaars.
Deze zullen wel op piekstromen afschakelen, maar dat is dan de nominale stroom van 16 A.

Een schakelklokje zal geen inschakelpiek vertonen van 16 A, dus het is vreemd dat de schakelaar uitspringt met de klok ertussen.
Wat ik kan bedenken is dat er toch een aardlek in de buitenlamp zit, bijvoorbeeld door vocht.

Als dit lek tussen de nuldraad en aarde zit zal er maar weinig stroom gaan lopen, maar als het lek tussen fasedraad en aarde zit dan gaat er een veel grotere stroom lopen.

Wellicht sluit je met de schakelklok juist de lamp andersom aan en springt daardoor de aardlekschakelaar.

Probeer eens de stekker om te draaien, wellicht schakelt je klok juist de nul draad uit waardoor het lek dan ineens aan de fasekant hangt en de lekstroom te groot wordt.

Overigens werkt een aardlekschakelaar als volgt:

Om een ringkern zijn twee spoelen van enkele windingen met heel dik draad gelegd.
Door de ene spoel loopt de fase stroom, de andere voert de stroom van de nuldraad.

Beide spoelen hebben evenveel windingen en de beide stromen lopen tegengesteld aan elkaar.
Het magnetische veld dat door de beide spoelen in de ringkern wordt veroorzaakt is dan ook tegengesteld en gelijk: ze heffen elkaar op.

Als er een wel verschil ontstaat dan blijft er een magnetisch veld over, en dat wordt opgepikt door een derde wikkeling om de ringkern, ditmaal met veel windingen.
De spanning die met dit spoeltje wordt opgewekt is voldoende om een relais te bekrachtigen die de stroom met een soort van muizenvalconstructie onderbreekt.(kleine kracht lost een gespannen veer)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdraaien stekker: slimme suggestie! Ben benieuwd naar het resultaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook. :-)

Andere antwoorden (2)

Een aardlekschakelaar springt eruit met een piekspanning en/of overbelasting. Wellicht is de klok defect of je hebt op diezelfde groep teveel aangesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aardlekschakelaar springt eruit als er meer stroom in dan uitgaat. Controleer dus even of alles goed is met je bedrading en of er geen stroom weglekt.